Url missing

Lag din egen akrylmaling

Av Marek Woloszyn

 

Tilgjengelig informasjon om det å lage sin egen maling er ganske begrenset. Det er sjelden i dag at elevene på kunstskoler og kunstakademier får grundig opplæring i materialer og teknikker. De fleste ferdig utdannede kunstnere er usikre på fremgangsmåten ved fremstilling av egne farger. Eller er vi kanskje blitt så late at vi helst kjøper alt ferdig? Ferdige middager på Rimi, ferdige opplevelse på ferier, ferdig preparert og ferdig oppspent lerret – og ferdig maling. Men heldigvis, ting går ofte i en SIRKEL. Ordentlig matlaging er blitt populært, vi søker oftere etter mer individuelle opplevelser, og å lage diverse ”ting og tang” er nesten blitt en mote. Hva med å lage egen maling da – er det morsomt, er det vanskelig, er det i det hele tatt noen vits i å gjøre det? Svaret på de to første spørsmålene er avhengig av forventningene til prosessen og det ferdige produktet. Svaret på det tredje er ja: Det er rimeligere å lage sine egne farger og man kan lage dem akkurat slik man vil ha dem, etter eget ønske. Det å lage egne farger kan også være en del av en kreativ prosess, hvor man i tillegg lærer mye om materialer og prosedyrer.      

Generelt kan man si at å lage egen akrylmaling er vanskeligere enn å lage oljemaling. Linolje og pigmenter er lettere å blande med hverandre, mens vannbaserte medier og pigmenter – spesielt de moderne, syntetiske – kan være vanskelige å blande til en perfekt akrylmaling. Men hva betyr egentlig perfekt? Det er mange viktige kriterier for at akrylmaling skal være bra – om ikke perfekt. Riktig konsistens, dekkevne, lysekthet, fleksibilitet, sterk festingsevne til underlaget, holdbarhet. I tillegg skal fargen ikke tørke for fort eller for sakte, ikke skille seg på flasker eller bokser, og ikke mugne. Den skal tørke ved varierende temperatur, og danne en sterk overflate som er mest mulig lik (for eksempel matt eller blank) for alle farger.

Skal man lage et høykvalitetsprodukt, er selvfølgelig råmaterialene det viktigste elementet. Ved fremstilling av akrylmaling kan disse råmaterialene deles i to hovedgrupper; pigmenter og bindemiddel. I tillegg til bindemiddel kan man bruke mange andre tilsetnings- og modifiseringsprodukter, som vil forbedre malingen (for eksempel skumdemper, wetting agent, short eller long reology modifier, etc.). Men husk at hvis oppskriften er dårlig kan resultatet likevel bli katastrofalt, selv om man bruker de beste råvarene. Akkurat som å lage mat på kjøkkenet – det hjelper ikke med den beste biffen, hvis man steker den feil… 

Før man setter i gang produksjonen – husk at en del materialer kan være helseskadelige. Les alltid etiketter og eventuelle advarsler. Det er ikke bare spørsmål om ”hvordan kan jeg lage maling”, men ”kan jeg lage maling på ikke-helseskadelig måte, oppbevare den riktig og kaste den etterpå på forsvarlig måte”. Hvis du ikke kan ta ansvaret for alt som står ovenfor, er det best å overlate produksjonen av maling til profesjonelle fabrikanter. Og det er mange å velge mellom! 

Bindemiddel - den viktigste ingrediensen for akrylfargefremstilling. Det sørger for festeevne, elastisitet, konsistens, hardhet og viskositet i ferdig akrylmaling. I tillegg til bindemiddel kan man bruke mange andre tilsetnings- og modifiseringsprodukter, som vil forbedre malingen.

Uorganiske pigmenter som for eksempel jordfarger, kadmium, kobolt og titanfarger trenger mindre bindemiddel enn moderne organiske/syntetiske pigmenter.

Pigmenter

Det er et faktum at pigmenter ikke liker vann. De er hydrofobiske og har elektrostatisk motstand mot vann. Men de liker fett. Linolje inneholder naturligvis fett, og det er grunnen til at det er mye enklere å lage oljefarger enn akrylfarger. Glassløper, pigment, olje og stein- eller glassplate er egentlig alt man trenger for å rive brukbare oljefarger Det er selvfølgelig noen pigmenter som er vanskeligere enn de andre, og noen trenger tilsetningsstoffer, men generelt er det ikke vanskelig. Med akrylfarger er prosedyren mer komplisert, og har flere arbeidstrinn.

Forholdet mellom pigment og bindemiddel er absolutt avgjørende for suksess med akrylmaling. Pigmenter bruker man som oftest i pulverform eller som våt pasta. Bindemiddel er som oftest flytende akrylpolymer-emulsjon eller polymergel. Det er nettopp forholdet mellom pigment og bindemiddel som sørger for riktig festeevne til underlaget, hvordan overflaten blir, og om malingen blir dekkende eller ikke. For eksempel vil for mye pigment og for lite bindemiddel gjøre at akrylmalingen vil feste dårlig på underlaget, den vil være veldig matt og tørr på overflaten og vil smitte av med for dårlig bundet pigment. Forholdet mellom pigment og bindemiddel varierer fra pigment til pigment, og gjør akrylfargefremstilling enda mer komplisert. Generelt kan man si at uorganiske pigmenter (jordfarger, kadmium, kobolt og titan) trenger mindre bindemiddel enn moderne organiske/syntetiske pigmenter (Quinacridone, Diarylide, Phthalocyanine). Pigmenter fra disse to grupper oppfører seg helt forskjellig ved akrylfargefremstilling. Uorganiske pigmenter har mye større og tyngre partikler, noe som gjør at de synker ned og blander seg fortere med bindemiddelet. Farger laget med uorganiske pigmenter har ofte en tendens til å danne en matt overflate.

Pigmenter fra den andre gruppen (Quinacridone, Diarylide, Phthalocyanine) inneholder mikroskopiske og veldig lette partikler. Disse partiklene legger seg på overflaten, og har vanskelig for å blande seg med vannbasert bindemiddel. Hvis man ikke jobber litt ekstra med dette, kan resultatet være at den ferdige malingen får for lite pigment og for mye bindemiddel. Dette igjen resulterer i at malingen virker glatt og plastikkaktig (bindemiddelet kommer frem mer enn pigmentet) og blir gjennomsiktig, og med dårlig dekkevne. Det som er veldig positivt med moderne organiske /syntetiske pigmenter (Quinacridone, Diarylide, Phthalocyanine) er at alle har den høyest mulige lysekthet, og fantastisk rene, briljante og skarpe fargetoner.

Bindemiddel

Den viktigste ingrediensen for akrylfargefremstilling. Sørger for festeevne, elastisitet, konsistens, hardhet og viskositet i ferdig akrylmaling. Bindemiddel er tilgjengelig som tyntflytende veske eller gel. Her er en liste over produkter som kan brukes som bindemiddel for fremstiling av akrylfarger;

- Lascaux Acrylemulsjon D498-M (flytende) er et ferdig produkt for fremstilling av egne akrylfarger. Den inneholder – i tillegg til ren akrylemulsjon – wetting agent som gjør den lett å blande med pigmenter, og i tillegg konserveringsmiddel.

- Kremer Dispersion K 9 (flytende)

- Kremer Plextol D 498 (flytende)

- Golden Polymer Medium (flytende)

- Golden Multi-Purpose Acrylic Polymer GAC 100 (flytende)

- Golden Soft Gel, Golden Regular Gel etc. (alle gels fra Golden kan brukes).

- Lascaux Water Resoluble Medium (flytende) ligger litt utenfor akrylfargefremstilling, men er et så interessant produkt at det fortjener en liten beskrivelse her. Det er laget spesielt for å blandes med pigmenter, men fargen som fremstilles blir vannoppløselig, på samme måte som gouache eller akvarellfarger.

Alle produkter som kan brukes som bindemiddel i akrylfargefremstilling er melkeaktige så lenge de er våte. Det er helt vanlig og har ikke noe med kvaliteten å gjøre. Denne melkeaktige effekt forsvinner så fort vannet (som er en av ingrediensene i akrylemulsjon) fordamper. Dette gjelder ikke bare alle akrylmedier, men også – til og med de beste – akrylfarger, som forandrer fargetone og blir klarere så fort malingen er tørr.

Organiske pigmenter som Quinacridone, Diarylide, Phthalocyanine inneholder mikroskopiske og veldig lette partikler

Tilsetningsprodukter

Disse produkter kan hjelpe med videre modifisering eller forbedring av akrylfarger.

  • Golden Fluid Defoamer gjør at flytende akrylfarger ikke skummer ved fremstilling, miksing og blanding med hverandre.
  • Golden Heavy Body Defoamer, samme som ovenfor, men er beregnet for tykke, pastaaktige akrylfarger.
  • Golden Liquid Thickener (Long Rheology) er laget for å forandre akrylens konsistens og smørbarhet. Ved å tilsette dette produktet, blir konsistensen forandret slik at akrylmalingsstriper kan trekkes ut i lange tråder.
  • Golden Liquid Thickener (Short Rheology) er også laget for å forandre akrylens konsistens, men i motsatt retning av ovenfor. Malingen vil få smøraktige, korte penselstrøk.
  • Golden Universal Dispersant gjør pigmenter som ellers vanskelig lar seg blande med bindemiddel våte og lett mottakelige for videre blanding.

​​

Disse partiklene legger seg på overflaten, og er vanskelige å blande med vannbasert bindemiddel

Diverse ting og tang

  • Store plast- eller stålbokser for blanding av alle ingredienser.
  • Oppbevaringsbokser med lokk, tomme tuber, gamle og tomme flasker fra akrylfarger.
  • Etiketter for merking av farger (viktig å huske å skrive dato).
  • Palettkniver, kan være en fordel med glassløper og glass- eller steinplate for blanding av vanskelige farger.
  • Engangshansker.
  • Bok for å lage notater og observasjoner.
  • Elektrisk drill med visp/malingsblander for store kvanta, eller kjøkkenmikser for mindre kvanta.
  • Kjøkkenvekt, helst elektronisk.

Preparering av pigmenter

Noen pigmenter, som for eksempel ultramarinblå og de fleste jernoksydpigmenter, er veldig lett å blande med bindemiddel. Andre pigmenter som Quinacridones, Phthalos, Dioxazine Purple, Antraquinone Blue, Vat Orange er vanskelig å blande og trenger ofte lang mekanisk miksing. For en enkel variant, men allikevel med nesten profesjonelt resultat, kan man bruke flytende Lascaux Acrylemulsjon D498-M og rive farger med glassløper på stein eller glassplater. Husk at lang og nøyaktig riving er avgjørende for et godt sluttresultat.

En litt vanskeligere variant, som gir flere valgmuligheter senere i prosessen, er å starte med å lage en våt, tykk, pigmentpasta (Pigment Dispersion) som man senere blander med bindemiddel. For å lage denne pastaen bruker man Golden Universal Dispersant, som inneholder midler som bryter overflatespenningen og gjør at til og med de vanskeligste pigmenter blir lette å blande. Den forhindrer også at pigmentene skiller seg og faller til bunnen i ferdig akrylmaling. For å begynne, skal man veie pigment og Golden Universal Dispersant, og blandingsforholdet skal være 1:1(i vekt). Fyll først Golden Universal Dispersant i en beholder og tilsett pigment litt etter litt. Bland sakte med palettkniv eller lignende til en tykk, smøraktig pasta er dannet.

Man kan bruke flytende Lascaux Acrylemulsjon D498-M og rive farger med glassløper på stein- eller glassplater. Husk at lang og nøyaktig riving er avgjørende for bra sluttresultat. Dette er spesielt viktig ved bruk av jordpigmenter som har store kornpartikler.

Golden Regular Gel er et perfekt bindemiddel til å blande med pigmentpasta. Malingen blir lett smørbar, elastisk og får veldig sterk festeevne til underlaget.

Man kan tilsette mer Golden Universal Dispersant hvis det er nødvendig for å få riktig konsistens. Forholdet mellom Golden Universal Dispersant og pigment vil variere fra pigment til pigment. Generelt skal forholdet alltid være mellom 1:1 og1:4 vektdeler Golden Universal Dispersant til pigment. Hvis man lager store kvanta akrylmaling, og bruker drill eller mikser, er det viktig å starte veldig sakte, og øke hastigheten gradvis. På slutten er det nødvendig å blande inn 1 % (i vekt) Golden Heavy Body Defoamer, for å unngå skumdannelse. Skal man være veldig nøye og prøve å lage toppkvalitetsakryl, er det nødvendig på dette tidspunktet å rive fargene med glassløper på stein- eller glassplater. Det forbedrer fargens konsistens, og i tillegg knuses pigmentkornene i enda mindre partikler, noe som resulterer i at fargen får enda kraftigere fargestyrke. Når pigmentpastaen er ferdig, skal man blande den med bindemiddel. Videre valg av bindemiddel virker nesten ubegrenset. Man kan bruke Golden Mediums, Golden Gels og alle Molding Pastes. Man kan tilpasse konsistens, overflate (matt eller blank), og nesten alle malingsegenskaper til egne behov og preferanser. For å lage Heavy Body-aktig, tykk akrylmaling, kan man velge Golden Extra Heavy Gels (Gloss, Semi – Gloss eller Matt). For å fremstille litt tynnere akrylmaling, men fortsatt fyldig i konsistensen, velger man Golden Heavy Gels eller Regular Gels (begge finnes i Gloss, Semi Gloss eller Matt variant). For smidigere og myk akrylmaling, som er lett å påføre med pensel, er det best å bruke Golden Soft Gels (Gloss, Semi – Gloss eller Matt). For flytende akryl bruker man Golden Polymer Medium (Gloss), Golden Matte Medium eller Golden Fluid Matte Medium. Man kan også bruke alle tilgjengelige Golden Molding Pastes, men det vil resultere i mer dekkende farger, som er litt svakere i fargetonen. Grunnen til dette er at alle Golden Molding Pastes inneholder små partikler av kritt, pimpstein eller marmor, og dette påvirker fargens gjennomsiktighet og styrke.

Akrylmaling

Her er endelig det siste trinn av fremstilling av akrylfarger. Det er best å starte igjen med forholdet 1:1 (i vekt) mellom pigmentpasta (Pigment Dispersion) og bindemiddel som man har valgt. Alt skal blandes nøye, for eksempel med palettkniv eller lignende. Ved fremstilling av store kvanta, kan man bruke elektrisk drill eller mikser på lav hastighet. Ferdig akrylfarge skal være homogen og smøraktig i konsistensen. Hvis man foretrekker en mer gjennomsiktig akrylmaling, kan mengden av bindemiddel økes. For å lage akryl som kan brukes med airbrush eller skal sprøytes, velger man Golden Transparent Airbrush Extender eller Golden Airbrush Medium. Her er det viktig at pigmentkornene har så mikroskopiske partikler som mulig, og at pigmentpastaen (Pigment Dispersion) var revet med glassløper i forrige trinn. Her kunne man egentlig avslutte fremstillingsprosessen og si at malingen er ferdig. Men for dem som vil mestre fremstilling av akrylmaling, finnes det enda flere muligheter. Man kan bruke diverse Golden GAC produkter, for å modifisere malingen for bruk på gips, betong, glass eller tekstiler. Ved å bruke Golden Liquid Thickener (Long Rheology) eller Golden Liquid Thickener (Short Rheology) kan man kontrollere viskositet (konsistens) og reologi, dvs. hvor lange eller korte penselstrøkene blir, og hvordan malingen flyter. Skum er et problem som ofte oppstår ved akrylmalingsfremstilling eller - bruk. For å kvitte seg med skumdannelse, bruker man Defoamers, som Golden produserer i to varianter (se avsnittet om tilsetningsprodukter) for tykke eller flytende akrylfarger. For å få kontroll på overflaten av fremstilte farger, spesielt hvis man ønsker ordentlig matt overflate, kan man bruke Golden Super Loaded Matte medium når man fremstiller pigmentpasta (Pigment Dispersion).

Her blandes Golden Regular Gel med våt pigmentpasta som ble laget med Golden Universal Dispersant.

Endelig ferdig akrylmaling. For å gjøre konsistensen enda smidigere og kornstørrelsene enda mindre (spesielt ved bruk av jordpigmenter), skal man bruke glassløper.

Viktig informasjon til slutt

Et par ord om oppbevaring av ferdig akrylmaling og videre muligheter. Hvis man holder seg til metodene som er beskrevet her, er det ikke nødvendig å tilsette andre konserveringsmidler. Alle produkter fra Golden (Gels, Mediums etc.) inneholder nok av disse midlene fra før. Disse vil forhindre muggdannelse i våre fremstilte akrylfarger. En ting er viktig å poengtere her, og dette gjelder ikke bare egenproduserte farger, men også de ferdige som vi kjøper; sett aldri pensler eller andre redskaper som inneholder vann i flasker eller bokser med akrylmaling! Vannet inneholder bakterier som vil gjøre at fargene mugner og blir ødelagt. Ta alltid fargen ut av boks, flaske eller tube med ren og tørr palettkniv eller pensel. Og hva med videre muligheter? De er fortsatt mange. Ferdige akrylfarger kan blandes med enda flere produkter som f.eks. Retarder eller Golden Acrylic Glazing Liquid. Retarder er et medium som gjør at akrylfargen tørker mye saktere, og man kan jobbe med bildet i mange timer. Golden Acrylic Glazing Liquid har veldig sterke bindingsegenskaper, men er samtidig tyntflytende og gjennomsiktig. Disse egenskapene gjør dette produktet ideelt for laseringer som tørker sakte, danner sterk film på overflaten, og lar seg overmale igjen så fort overflaten er tørr, med nye laseringer. Og selvfølgelig kan alle farger modifiseres igjen med Gels, Mediums og Molding Pastes. Det er viktig å teste alle fremstilte akrylfarger. Ved å påføre små prøvefelt med maling på glass eller pleksiglass, kan man sjekke tørketiden, overflatens utseende og hardhet, elastisitet (hvis man forsiktig piller tørr maling fra glass) og dekkevne. Man kan påføre ferdig produserte farger ved siden av, og sammenligne egenskapene. Det er nødvendig å lage gode notater om alle ingredienser, tilsetningsstoffer, og hele arbeidsprosessen. Det skal være lett å produsere nye, men likevel identiske partier med maling i fremtiden. Alle bokser eller flasker skal være merket med mest mulig informasjon om hva som er brukt av medier, pigmenter, tilsetninger og, fremstillingsdato.