Url missing

Fotooverføring av laserprint

I motsetning til collage overføres kun motivet når man jobber i denne teknikken.

 

Last ned oppskriften i PDF format

Fotooverføring kan ved første øyekast virke som en ganske enkel teknikk, men faktisk er et det er en del jobb. For å få et godt resultat trengs det litt erfaring og en del tid.


Foto kan overføres til papir, papp, plexi­glass, stoff, treverk, lerret, metallplater m.m. I denne artikkelen er det i hovedsak papir vi skal prøve oss frem på. Vi vil eksperimentere med diverse medier for å se på de forskjellige egenskapene og finne ut av hvilke som egner seg best.

For å kunne overføre et fotografi, må du ha laget en kopi av dine valgte motiver på en laserskriver. Bruker du en vanlig kopimaskin med blekk, vil ikke blekket slippe arket på samme måte. Med en laserprinter derimot, legges fargene så og si oppå arket, og motivet slipper lett taket når det skal overføres.

Det du trenger av utstyr:
• Fotokopier laget med laserskriver av motivene dine. Vanlig kopipapir.
• Fordriver, plastnal/gummipensel eller en lett plastsparkel
• Vanlig gråpapir eller gamle aviser som underlag. Tørkepapir.
• Forskjellige medier, papir, lerret eller annet underlag.
• Hårføner.


Slik går du frem:
Legg et underlag av gamle aviser eller gråpapir på bordet før du starter.

Forbered motivene dine, klipp til og fjern så mye som du kan av det hvite papiret som ikke har noe print på seg; da sparer du deg for mye ekstraarbeid.

Klipp til underlaget: papir/stoff i den størrelse du ønsker og prøv ut posisjoner for motivet. Motivet blir speilvendt.

Skal du jobbe på et lerret som er ferdig malt, må det være malt med akryl og ikke ha særlig tekstur, og her bør kun det første laget med et medium på lerretet være med et litt tykkere medium, for eksempel New Masters Soft Gel - det har god heft. Påfør tynne lag medium med jevne strøk på fotosiden av kopien og på papiret eller lerretet som det skal overføres til. La det så tørke før du påfører neste lag. Jo tynnere mediet er, jo raskere tørker det.

Vær nøye med ikke å få medium på baksiden av fotokopiene dine, da dette vil gjøre at det blir vanskeligere å fjerne papiret igjen.

Hvor mange lag du ønsker er opp til deg - jo flere lag, dess sterkere, og dess enklere er det å fjerne papiret uten at motivet dras av. Har du for eksempel ett lag, er det sartere og du vil lett kunne fjerne motivet ved uhell og få «hull» i bildet når du begynner å rulle av kopipapiret, men dette kan også brukes som en fin teknikk der motiver får et spøkelsesaktig preg og blir litt visket vekk.

Kommer det hår eller støv inn i limet mens du jobber, fjern det umiddelbart. Vær nøye med å få medium helt ut i kantene på motivet slik at hele motivet blir overført og limt til underlaget.

Når du har påført ønsket antall lag som har fått tørke, velger du et siste lag på enten motivet eller underlaget - altså ikke begge. Før motivet varsomt ned på arket (med motivsiden ned) mens mediet fortsatt er vått, ved å holde motivet i motsatte hjørner og legge det ned fra midten og ut til kantene. Så bruker du håndbaken mot arket og retter opp motivet til det sitter som det skal.

Nå må du jobbe raskt og trekke plastnalen over motivet med et lett trykk, også her fra midten av motivet og ut mot kantene. Dette gjør at motivet fester seg godt til underlaget og luftbobler jobbes ut. Tørk av nalen for overflødig lim mellom hvert drag. Sørg for at alle hjørnene også er godt festet.

Så er det bare å legge arbeidet til tørk. Har du liten tid eller liten tålmodighet så kan du jukse litt ved å legge arbeidet på en varmeovn, eller føne det tørt.

Å jobbe frem motivet

Når arbeidet er ferdig tørket er det på tide å få frem motivet ditt.

Dette gjøres ved å jobbe det frem litt og litt med noen dråper vann på baksiden av arket. Når du ser at vannet har trukket seg inn i papiret begynner du å forsiktig rulle av papiret i et lite område av gangen med fingertuppene til du kommer ned til motivet. Til å begynne med burde du jobbe forsiktig, inntil du blir kjent med teknikken og hvordan overflaten kjennes når du har kommet ned til motivet. Du vil fort kjenne at du har kommet ned til en jevn overflate. Ta så på litt mer vann og fortsett slik til hele flaten er ferdig. Legg arbeidet til tørk. Når det har fått tørket vil du se hvor det fortsatt sitter igjen litt papir, jobb det av med litt fuktighet igjen, men vær mer varsom nå som du er rett på overflaten av motivet.

Hvilken type medium?
I utgangspunktet kan du bruke de fleste medier og lim til å overføre foto med, de som er tyntflytende og matte anbefales da de tørker fortere og man kan ta neste strøk ganske raskt etter første påføring.
Har du medier stående som du ikke har fått brukt opp, så gjør et forsøk med de du har. Er de litt tyktflytende kan de vannes ut litt, og du kan også bruke hårføner til å fremskynde tørkeprosessen. Fleksibelt lim, som klarlakk med UV filter er fint å bruke, det er sterkt og tøyelig, men velg matte utgaver, slik at mediet ikke vil synes på arket. Blir det allikevel blankt, kan du ta en avsluttende matt lakk over hele arbeidet.

Favorittene: To av favorittene vi har kommet frem til i testen vår er Old Holland New Masters Soft Gel Medium matt og Lascaux matt medium. Med tre lag på ark og motiv er det enkelt å rulle av papiret uten å få «hull» i motivene. Lascauxlakken tørker fort, New Masters Gel tørker litt saktere, men virker til gjengjeld litt sterkere, og mer fleksibel. Begge anbefales.

På grovere underlag som lerret, anbefales det å bruke et lag tykkere medium på det første laget som vil fylle rillene i f.eks et lerret. Vi har med godt resultat brukt Heavy Gel matt fra New Masters. Det har god heft og sitter godt på lerretet. Også på ikke sugende underlag som plexi­glass og zinkplater vil en soft gel egne seg best som første lag på platen, da det har god heft og vil gjøre at motivet sitter
bedre.

Vi forsøkte oss med Lascauxs UV-lakk, Lascauxs vanlige matte lakk, Akrylemulsjon, Lascaux medium satin, decoupagelim og PVA-lim. PVA egnet seg ikke særlig godt. Akrylemulsjonen og UV-lakken ble for blanke, det samme med satin.

Hva slags papir/underlag?
Vi har brukt og foretrekker litt tykt papir, for eksempel akvarellpapir og grafisk papir fra Hahnemuhle. Papir med litt tekstur er å anbefale. Det gir et godt utrykk, og motivet ligger bedre «inne» i arket.

Khadipapir med tekstur i alle gramvekter fra 150 og opp egnet seg veldig godt, det samme gjorde Mixed Media Bamboo på 265 gram. Canson Illustration og Ingrespapir (fra Canson eller Hahnemühle) er veldig fine til denne metoden, men de er tynnere enn de forutnevnte papirene.

Tynt papir kan bulke seg mer og må legges i press når det er ferdig mens det ennå er litt fuktig. Tykkere papir holder som vanlig formen mye bedre, men det kan også med fordel legges i press.

Jobber du inn detaljer på et større lerret, er dette så klart ikke noe problem.

Hvor lenge varer et slikt print?
Gode laserskrivere gir farger med en lys-ekthet som varer minst 100 år, har vi fått fortalt av folk i bransjen. Bruker du i tillegg en avsluttende lakk med UV-beskyttelse, som for eksempel Lascaux matte UV lakk, vil du sikre deg at arbeidet ditt vil ha lang levetid uten å blekne i fargene. Forhør deg gjerne der du printer ut om hvor lysekte fargene i laserprinteren deres er.

Da er det bare å sette i gang folkens, ta en titt på hva andre tryller frem ved å integrere dette i arbeidene sine. Det åpner opp for nye og spennende arbeider.

Gode tips
• Jobb alltid fra midten og ut mot kantene. Jobber du motsatt, risikerer du å dra med deg motivet i kantene.
• Legg arbeidene i press f.eks mellom tunge bøker natten over, slik at arkene retter seg ut.
• Lek med motivene i Photoshop før du printer.