Medier til oljemaling Medier laget for oljemaling har en rekke egenskaper. Oljemalingsmedier brukes gjerne for å endre malingens konsistens, dekkevne, overflate/finish eller kan påvirke tørketid. Det første du selv bør spørre deg om er hva du ønsker med mediet du velger. Noen skal blandes rett i malingen, mens andre skal påføres i ettertid. Eksempelvis skal […]
Produksjonsprosessen er en kunst i seg selv. Pastellene blir omhyggelig laget for hånd i verkstedene på Thorneyburn Old Rectory i Tarset Valley, Northumberland nasjonalpark. Pastellkrittene består av en høy prosentandel førsteklasses pigment med et absolutt minimalt innhold av fyllstoff, om nødvendig. Det tilføres ingenting som vil redusere kvaliteten. Denne nøysomme prosessen sikrer at hvert pastellkritt […]
Da Vinci Künstlerpinselfabrik ble grunnlagt i Tyskland i 1890 av Josef Friedrich da Vinci. Siden den gang har selskapet blitt drevet av familien og har opprettholdt sin ekspertise og kvalitetsstandarder gjennom generasjonene. Den tradisjonelle tilnærmingen til håndverket kombineres med ny teknologi og innovasjon for å skape pensler som oppfyller behovene til dagens kunstnere. En av […]
Her er noen vanlige teknikker du kan utforske: Vått i vått: En akvarellteknikk hvor kunstneren maler med våt pensel på vått akvarellpapir. Fargen vannes ut, blander seg, flyter sammen og skaper myke overganger. Denne teknikken gir begrenset kontroll og resulterer ofte i et diffust og delikat utseende. Vått i vått-teknikken finnes i nesten alle akvarellmalerier. […]
Fordyp deg i blekkets verden For å utøve kalligrafi til sitt fulle potensiale er det avgjørende å utforske en rekke blekkfarger, konsistenser og egenskaper. Fra dype, mørke nyanser til myke pastellfarger, gir blekket kunstneren et bredt spekter av muligheter til å uttrykke sin kreativitet og følelser. I tillegg til fargen spiller også tørketiden, vannfastheten og […]
Mye har blitt sagt og skrevet om fernisser, også av meg. Markedet er fullt av alskens mer eller mindre gode fernisser. Istedenfor å beskrive fernisser fra enkelte produsenter vil jeg heller fokusere på noen prinsipper for hva en ferniss skal gjøre og hvorfor. Maleriet må være tørt før man legger på en ferniss! Dette kan ta […]
En annen variant er å pakke busta i en våt klut, med plastfolie rundt hvis penselen skal ligge lenge. Den aller enkleste varianten er rett og slett å legge penslene med busta ned i et glass med vann, men dette kan slite og deformere penselen over tid. Når det gjelder stive, flate pensler skal det […]
Tilgjengelig informasjon og kunnskap rundt råmaterialene som akrylmaling er fremstilt av er ganske begrenset. Det er sjelden i dag at elevene på kunstskoler og kunstakademier får grundig opplæring i materialer og teknikker, så hvordan finner du ut av hva akrylmaling egentlig er? Akrylmaling er en hurtigtørkende maling som består av pigmenter og et bindemiddel av mikroskopiske akrylharpikspartikler […]
Hvis du maler er det en stor fordel å kunne spenne opp sine egne lerreter. Det er det flere grunner til: for det første er lerretet fundamentet for ditt maleri, og hvordan du spenner det opp kommer til å påvirke opplevelsen av det ferdige verket. For det andre er en fordel at et maleri enkelt […]
De første fargene Michael lagde som student var Burnt Umber og Raw Umber. Han så med en gang at disse oljefargene hadde en fargeintensitet som oversteg de andre typene han hadde brukt som student. Han la også merke til en helt annen fargestyrke, dybde og viskositet enn alt annet han hadde prøvd tidligere. Andre kunstnere […]