Hva er egentlig akrylmaling?

Hva er egentlig akrylmaling

Tilgjengelig informasjon og kunnskap rundt råmaterialene som akrylmaling er fremstilt av er ganske begrenset. Det er sjelden i dag at elevene på kunstskoler og kunstakademier får grundig opplæring i materialer og teknikker, så hvordan finner du ut av hva akrylmaling egentlig er?

Akrylmaling er en hurtigtørkende maling som består av pigmenter og et bindemiddel av mikroskopiske akrylharpikspartikler i vann. Det betyr at du kan berøre eller male over maleriet etter veldig kort tid i motsetning til et oljemaleri der tørketiden kan være opptil flere måneder eller til og med år. Tynne lag med akrylmaling har en tørketid på ca. 30 minutter. Tykkere lag tørker i løpet av noen timer.

Akrylmaling er vannløselig, men tørker vannfast. Dette betyr at så lenge malingen er våt så kan den blandes med vann og utstyret kan vaskes med vann, men med en gang malingen har tørket er den vannfast. Om man tynner malingen med mye vann anbefaler vi å tilsette mer bindemiddel, det gjør at malingen hefter bedre.

Konsistens

Akrylmaling finnes i forskjellige konsistenser.

Heavy Body

ARA AKRYL prod3

Tyktflytende akrylmaling kan sammenlignes med smør. Den beholder formen når den legges på paletten og egner seg til tekstur- og impastoteknikker. Fargene kan også eventuelt tynnes ut med vann, medier eller gels for å bli mer flytende. (Lascaux Artist, New Masters)

Soft body

ARA AKRYL prod1

Kremet akrylmaling og den vanligste konsistensen når det kommer til akrylfarger. Egnet til å dekke store flater og enkel å påføre. Tilfører du modelling paste blir konsistensen tykkere, eller du kan også tynne den ut med vann eller medier hvis du ønsker den mer flytende. (Lascaux Studio, ARA, KEM Akryl, System3.)

Fluid

GOL FLUID

Flytende farger med en tynn konsistens. Tyntflytende akrylfarger er egnet til pouringteknikker. Fargene kommer ofte i flasker med tut og kan påføres direkte på maleriet. Den er enkel å blande inn i andre farger og de tynneste kan også brukes til spray- og airbrushteknikker. (Golden Fliud, high flow og acrylic ink.)

Studie- og kunstnerkvalitet

Det finnes akrylmaling av ulik kvalitet. Generelt skiller man mellom kunstner- og studiokvalitet. Den største forskjellen mellom de to typene er innholdet av pigment. Kunstnerkvalitet har et høyt pigmentinnhold, studiekvalitet har ikke det, og andre fyllstoffer enn rent pigment er ofte tilsatt. Imidlertid betyr dette at prisen er lavere. Det er pigmentene du betaler for, så jo dyrere malingen er dess mer rent pigment er det i den.

Hva bør man velge?

Bør man da velge studie- eller kunstnerkvalitet? Det kommer an på behov. Du bør kjøpe akrylmaling av kunstnerkvalitet om du ønsker at ditt maleri skal vare lengst mulig og endre seg minst mulig over tid. Produsenter som leverer akrylmaling av kunstnerkvalitet, velger bevisst pigmenter som har en høy lysekthet så fargene er holdbare over lengre tid som er viktig å ta høyde for når kunstverket skal leve i mange år. Dessuten betyr det høye pigmentinnhold at fargene er mer dekkende enn maling av studiekvalitet. Du kan også tynne maling av kunstnerkvalitet uten at fargen mister sin intensitet.

Akryl test 5
Akryl test 8

Er du i en testfase anbefaler vi å bruke studiekvalitet som KEM akrylmaling eller System3 fra Daler-Rowney. Her får du en god akrylmaling til en rimelig pris som ikke vil falme over tid. Billigere alternativer inneholder mindre pigment, kan falme over tid og er ofte en sammensetning av flere pigmenter som i tillegg gir dårlige blandingsegenskaper.

Den beste måten å bli kjent med akrylmaling, er å lage det selv – er det morsomt, er det vanskelig, hvilke komponenter inneholder malingen og hva er de ulike egenskapene? Det å lage egen maling er en kreativ prosess hvor man lærer mye om materialer og prosedyrer.

Pigments acrylic

Akrylmalingen er et mer avansert malemedie enn oljemaling. Linolje og pigmenter er lettere å blande med hverandre, mens vannbaserte medier og pigmenter – spesielt de moderne, syntetiske – kan være vanskelige å blande til en perfekt akrylmaling. Men hva betyr egentlig perfekt? Det er mange viktige kriterier for at akrylmaling skal være bra; riktig konsistens, dekkevne, lysekthet, fleksibilitet, god heft til underlaget, holdbarhet. I tillegg skal fargen ikke tørke for fort eller for sakte, ikke skille seg og ikke mugne. Den skal tørke ved varierende temperatur, og danne en sterk overflate som er mest mulig lik (for eksempel matt eller blank) for alle farger.

Skal man ha et høykvalitetsprodukt, er selvfølgelig råmaterialene det viktigste elementet. Ved fremstilling av akrylmaling kan disse råmaterialene deles i to hovedgrupper; pigmenter og bindemiddel. I tillegg til bindemiddel kan man bruke mange andre tilsetnings- og modifiseringsprodukter, som vil forbedre malingen (for eksempel skumdemper, wetting agent, short eller long reology modifier, etc.). I tillegg er det viktig at det er kvalitet over produksjonen.

Pigmenter

Det er et faktum at pigmenter ikke liker vann. De er hydrofobiske og har elektrostatisk motstand mot vann, men de liker fett. Linolje inneholder naturligvis fett, og det er grunnen til at det er mye enklere å lage oljefarger enn akrylfarger. Glassløper, pigment, olje og stein- eller glassplate er egentlig alt man trenger for å rive brukbare oljefarger.

Med akrylfarger er prosedyren mer komplisert, og har flere arbeidstrinn. Forholdet mellom pigment og bindemiddel er absolutt avgjørende for suksess med akrylmaling.

Pigmenter bruker man som oftest i pulverform eller som våt pasta. Bindemiddel er som oftest flytende akrylpolymer-emulsjon eller polymergel. Det er nettopp forholdet mellom pigment og bindemiddel som sørger for riktig heft til underlaget, hvordan overflaten blir, og om malingen blir dekkende eller ikke. For eksempel vil for mye pigment og for lite bindemiddel gjøre at akrylmalingen vil feste dårlig på underlaget. I tillegg vil den vil være veldig matt og tørr, og vil smitte av med for dårlig bundet pigment.

Oil Paint Kremer Pigmente Online Shop 4

Forholdet mellom pigment og bindemiddel varierer fra pigment til pigment, og gjør akrylfargefremstilling enda mer komplisert. Generelt kan man si at uorganiske pigmenter (jordfarger, kadmium, kobolt og titan) trenger mindre bindemiddel enn moderne organiske/syntetiske pigmenter (Quinacridone, Diarylide, Phthalocyanine). Pigmenter fra disse to grupper oppfører seg helt forskjellig ved akrylfargefremstilling.

Uorganiske pigmenter har mye større og tyngre partikler, noe som gjør at de synker ned og blander seg fortere med bindemiddelet. Farger laget med uorganiske pigmenter har ofte en tendens til å danne en matt overflate.

Pigmenter

Organiske og syntetiske pigmenter inneholder mikroskopiske og veldig lette partikler. Disse partiklene legger seg på overflaten, og har vanskelig for å blande seg med vannbasert bindemiddel. Hvis man ikke jobber litt ekstra med dette, kan resultatet være at den ferdige malingen får for lite pigment og for mye bindemiddel. Dette igjen resulterer i at malingen virker glatt og plastaktig (bindemiddelet kommer mer frem enn pigmentet), malingen blir gjennomsiktig og dekker dårlig.

Bindemiddel

Bindemiddelet er den viktigste ingrediensen for akrylfargefremstilling. Det sørger for heft, elastisitet, konsistens, hardhet og viskositet i ferdig akrylmaling.

Bindemiddel er tilgjengelig i flere konsistenser, alt fra tyntflytende væske til en gel. Forskjellige bindemidler har ulike egenskaper, for eksempel er Lascaux Akrylemulsjon D498-M et ferdig produkt for fremstilling av egne akrylfarger. Den inneholder, i tillegg til ren akrylemulsjon, wetting agent som gjør den lett å blande med pigmenter, og konserveringsmiddel for god holdbarhet.

KRE 76000 3
Golden wetting agent

Tilsetningsprodukter

Tilsetningsstoffer brukes for å modifisere og forbedre akrylfargene, som konsistens og smørbarhet. Andre for å gi bedre blandingsegenskaper (spesielt når det gjelder organiske og syntetiske pigmenter), mens for eksempel skumdemper gjør at akrylfarger ikke skummer ved fremstilling og miksing av råmaterialene.

Disse partiklene legger seg på overflaten, og er vanskelige å blande med vannbasert bindemiddel.

Medier

Det finnes en rekke medier og gels man kan tilsette for å endre glans, konsistens, tekstur og tørketid. Gels, mediums, modelling paste, og medier som f.eks. retarder eller glazing liquid. Retarder er et medium som gjør at akrylfargen tørker mye saktere, og man kan jobbe med bildet i mange timer. Glazing liquid har veldig sterke bindingsegenskaper, men er samtidig tyntflytende og gjennomsiktig. Disse egenskapene gjør dette produktet ideelt for laseringer som tørker sakte, danner sterk film på overflaten, og lar seg overmale igjen så fort overflaten er tørr, med nye laseringer.

Medier og tilsetningstoffer
Ambience palettkniver

Oppbevaring av akrylmaling

Alle akrylfargene vi fører i vårt sortiment inneholder konsververingsmidler, som forhindrer at fargene mugner og blir ødelagt.

Til tross for dette; sett aldri pensler eller andre redskaper som inneholder vann i flasker eller bokser med akrylmaling! Vannet inneholder bakterier som vil gjøre at fargene mugner og blir ødelagt. Ta alltid fargen ut av boks, flaske eller tube med ren og tørr palettkniv eller pensel.