Salgs- og fraktbetingelser

 

Priser

Alle priser på KEMs nettsider er i norske kroner inklusiv 25% moms.

 

Ekspedering av ordre

Vi plukker og pakker bestillinger fortløpende. I perioder med stor pågang må noe ekstra ventetid påregnes. Normal frakttid er 2-4 dager avhengig av hvor du bor.

 

Gebyrer

Om du bestiller på telefon eller e-post, i stedet for i nettbutikken, tilkommer et ekstra ekspedisjonsgebyr på kr 39,-.

Frakt

Standardlevering – kr. 149,- | Fri frakt for bestillinger over kr. 1500,- i nettbutikken
Vi benytter Pakke til hentested med PostNord, Bring eller Schenker som vår standardlevering. Vår standard fraktpris er kr. 149,-. Fri frakt gjelder kun ved kjøp i nettbutikken over kr 1500,- (etter eventuell rabatt) til destinasjoner i Norge.

Bring leverer små pakker i postkassen og større pakker til nærmeste hentested. Schenker leverer på døren mellom 17.00- 21.00 til privatpersoner og mellom 08.00-16.00 til bedrifter. Det er viktig at vi får oppgitt riktig telefonnummer og adresse.

For varer med spesiell vekt eller mål (f.eks. lerret eller kartong i store formater) beregnes frakt etter vekt/volum iflg. Bring/Schenker sine satser. Dersom du har valgt slike varer vil det derfor settes opp et ekstra fraktgebyr hvis den totale frakten overstiger kr. 500,-. For varer som krever ekstra emballasje slik at det ikke blir skadet under transport (eksempelvis løse ark av store dimensjoner) blir det lagt til et ekstra pakkegebyr for å dekke emballasjekostnader som eksempelvis hylser/plater.

Dersom vi beregner ekstra emballasje- og/eller fraktkostnader blir du kontaktet av oss i forkant, du må i tilfelle godkjenne fraktbeløpet før vi kan sende bestillingen til deg.

 

Hjemkjøring i Oslo – Pris på etterspørsel
Vi har avtale med Oslo budservice, om du holder til i Oslo kan du bestille hjemkjøring på dagtid. Skriv i ordrenotatfeltet når du bestiller i nettbutikken at du ønsker bestillingen levert med budbil, du vil bli kontaktet for å avtale utleveringstidspunkt og pris.

 

Hent selv i vår butikk – kr. 0,-
Om du hentes selv i butikken vår i Oslo er det ingen fraktkostnader.

 

Uavhentede pakker

Hentes på KEM

Når din bestilling er klar for henting vil du motta en beskjed fra oss. Dersom bestillingen ikke hentes innen 14 dager vil bestillingen bli kansellert, med mindre noe annet er avtalt på forhånd. KEM forbeholder seg retten til å avkreve et ekspedisjonsgebyr på kr. 79,-om bestillingen ikke hentes innen hentefristen.

 

Med PostNord

Når din pakke er ankommet ditt nærmeste hentested vil du motta en beskjed fra Bring. Om pakken ikke hentes innen hentefristen, vil den returneres til oss. Dersom en sending ikke hentes, forebeholder KEM seg retten til å avkreve et gebyr. Dette gebyret er basert på vår transportørs priser, dette gjelder også om du ønsker ny utsending av en uavhentet pakke.

 

Med Bring

Når din pakke er ankommet ditt nærmeste hentested vil du motta en beskjed fra Bring. Om pakken ikke hentes innen hentefristen, vil den returneres til oss. Dersom en sending ikke hentes, forebeholder KEM seg retten til å avkreve et gebyr. Dette gebyret er basert på vår transportørs priser, dette gjelder også om du ønsker ny utsending av en uavhentet pakke.

 

Med Schenker

Hos Schenker påbeløper det lagerleie på kr 69,- pr 100 kg pr. påbegynt døgn dersom pakken ikke er avtalt utkjørt i løpet av 3 dager. Dette vil eventuelt bli etterfakturert.

 

Å ikke hente en sending er ikke det samme som å returnere, eller å benytte seg av angreretten. Om du ønsker å benytte deg av 14 dagers angrerett og returnere en sending, må du først hente ut pakken, deretter fylle ut angrerettskjema og sende pakken i retur til oss. I dette tilfellet krediterer vi beløpet på varene du har bestilt, men ikke frakt. Se mer informasjon om angrerett lenger ned. 

Fakturering og betaling

Du kan betale med Klarnafaktura eller bankkort. Andelshavere/firma kan velge faktura. Man må da være innlogget med opplysningene som ligger i KEMs kunderegister. Send evt. e-post i forkant til ordre@kem.no hvis noe er uklart. Unngå å registrere deg flere ganger! Trykk på “glemt passord”- knappen hvis innloggingsinformasjonen er glemt.

Du kan handle i nettbutikken uten å være innlogget, men for å få dine rabatter riktig beregnet må du være innlogget. Dersom du kjøper en andel hos KEM kan du velge å få tilsendt faktura i etterkant, med en forfallstid på 15 dager.


Reklamasjoner

På grunn av de utallige muligheter og bruksområder når det gjelder materialer, utstyr og arbeidsprosesser kan KEM aldri garantere at et spesifikt produkt er absolutt det rette for kunden. Det er derfor viktig at kunden på egen hånd og på eget ansvar prøver å finne frem til de produkter og fremgangsmåter som passer best til situasjonen eller arbeidsprosessen. KEM anbefaler derfor sine kunder å utføre de nødvendige tester før produktet brukes i eller på det endelige arbeidet. Vi kan ikke holdes ansvarlige for de skader eller problemer (direkte eller indirekte) som måtte oppstå som en følge av kundens feilaktige bruk eller mangel på uttesting.

Forøvrig gjelder forbrukerkjøpsloven og angrerettloven når våre kunder handler hos KEM. Det betyr blant annet at kunden har krav på 14 dagers full returrett. Krav om reklamasjoner må skje så raskt som mulig, med gyldig kvittering og innen 2 år.

  
Kunden har selv ansvar for å kontrollere leveransen og gi beskjed om eventuelle mangler/skader. Hvis du oppdager at pakken er skadet allerede ved levering, må du snarest ta kontakt med oss på ordre@kem.no eller 23326940.

Frist for å melde mangler eller skader er 14 dager fra leveransen er mottatt.

 

Kansellering

Kansellering skjer via ordreavdelingen, kontakt ordre@kem.no, eller telefon 23 32 69 40. Dersom varen allerede er sendt fra oss vil frakten belastes deg som kunde ved en eventuell retur.

 

Angrerett

Angrerettloven gir forbruker en ubetinget rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å melde fra til selger innen 14 dager etter at forbrukeren mottok hele varen og opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte, herunder angrerettskjema. Angreretten utløper senest tre måneder etter at varen er mottatt eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. Fristen anses overholdt dersom melding er avsendt innen fristens utløp og på en måte som er forsvarlig etter forholdene. I meldingen skal forbrukeren opplyse hvilken måte varen vil bli returnert på. Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje før en tilbakeføring. Forbruker skal tilbakeføre varen innen rimelig tid. Dette gjelder selv om forbrukeren ikke har fått det han eller hun har krav på å få tilbakelevert fra selgeren. Selger plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dagen selger mottar varen, enten ved en henteseddel eller at varen er stilt til rådighet. Eventuelle kostnader ved retur av varen bæres av forbrukeren, med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig. Varer som er sendt gjennom posten eller selvstendig fraktfører skal sendes tilbake på samme måte eller leveres til selger i originalemballasjen med betalt returfrakt. Forbruker plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres selger, men kan isteden betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren. Det er imidlertid en forutsetning at kjøper gir melding til selger, innen 14 dager, om at angreretten benyttes.

 

Returadresse:
Kunstnernes Eget Matrialutsalg AS
Brenneriveien 9 B
0182 OSLO

 

Unntak og begrensninger i angreretten

Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i samme stand og mengde (uåpnet vare), og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra kjøpers side. Avklippet metervare (eksempelvis lerret, tarlatan og silketrykksduk) og løse ark kan ikke returneres.

 

Garanti

Vi gir produsentens garantier. Disse er spesifisert under produktinformasjonen. Under garantitiden, som regnes fra opprinnelig kjøpsdato, gjelder garantien om varen tross normal anvendelse/montering skulle gå i stykker. Ved material- eller produksjonsfeil, reparerer eller bytter vi varen.

 

Netthandel og din sikkert

Hvordan ivaretar vi din sikkerhet?

Vi benytter kryptert kommunikasjon for all overføring av sensitive data. Dette betyr at hele bestillingsprosessen, fra du legger inn e-postadressen din (enten som ny eller eksisterende kunde), foregår slik at dersom noen “avlyttet” linjen ville det ta dem mange år å knekke koden. Krypteringen som brukes er den sterkeste som er anbefalt og tilgjengelig idag (128-bit). Vær oppmerksom på at noen eldre browsers bare kan klare lav kryptering (40-bit). 40-bit er lettere å knekke enn 128-bit, men vi prater fortsatt om år for en hacker, og da koster det mer enn det smaker. For å sjekke om browseren bruker 128 eller 40 bit kryptering kan du flytte muspilen over låsen i statusfeltet nederst i browseren.

Når neste side kommer opp skal du se en lås nede i statusfeltet på browseren din. Dersom en advarsel kommer opp er dette fordi vi bruker samme sertifikat for flere websider – klikk ja/ok for å gå videre. Du kan klikke på denne låsen for å se informasjon om sertifikatet og hvem som har utstedt dette. De påfølgende sidene er ikke tilgjengelige uten at denne låsen synes i statusfeltet på browseren.

Vi lagrer ikke personnummer – bruker det kun for kryptert sjekk mot kredittinformasjonsleverandør under bestilling. Dersom du betaler med bank/kredittkort lagrer vi nummeret, men dette nummeret er kun tilgjengelig over kryptert kommunikasjon selv for administrasjonsformål.

Informasjonen du gir oss når du bestiller er kun for oss. Vi sender aldri personlige data videre til tredjepart uten ditt samtykke.