Michael Harding – Oljemaling inspirert av de gamle mesterne

Michael Harding oljemaling tradisjonell de gamle mesterne
MH Michael Harding logo

Michael Harding – Oljemalingens Rolls Royce

Hvis du ønsker deg det beste av det beste, så må det bli Michael Harding oljemaling.

I 1982 bestemte han seg for å lage sin egen oljemaling, da han var lei av den dårlige kvaliteten på malingen han brukte som kunststudent. Under et besøk i The National Gallery i London stoppet han opp ved Rembrandt og spurte seg selv ; Hvorfor kan ikke jeg male som Rembrandt?

MH Product Development 2 scaled e1611700175333 1024x715 1
The artist handbook of materials and techniques
The artist handbook of materials and techniques 2
The artist handbook of materials and techniques 3
The artist handbook of materials and techniques 4

En av grunnene til det var at malingen Rembrandt brukte var mye bedre enn den, som var tilgjengelig for kunststudenten Michael Harding. Han gjorde en del research og forsto at renessansens mestere laget sin egen oljemaling og tenkte like godt at hvis de kunne så kan jeg.

Han gikk til innkjøp av boken The Artist’s handbook of Materials and Techniques av Ralph Mayer. Han ville tilbake til de intense, høypigmenterte farger som de gamle mestrene brukte og bort fra masseproduksjon og fyllstoffer.

De første fargene Michael lagde som student var Burnt Umber og Raw Umber. Han så med en gang at disse oljefargene hadde en fargeintensitet som oversteg de andre typene han hadde brukt som student. Han la også merke til en helt annen fargestyrke, dybde og viskositet enn alt annet han hadde prøvd tidligere.

121 Raw Umber Michael Harding oil 2
126 Burnt Umber Michael Harding Oil

Andre kunstnere og medstudenter ble nysgjerrige på Michaels arbeid og trodde ikke helt på at han laget sin egen oljemaling. Han viste dem prosessen og lot dem prøve fargene. Flere kom tilbake for mer, og dette ble hans inspirasjon til å produsere egen oljemaling. Det var først tenkt som en liten bi-inntekt ved siden av studiene istedenfor typiske studentjobber som servitør og bartender.

standard compressed rembrandt2

Lite visste Michael Harding at denne «studentjobben» skulle vare i mer enn 40 år, og fortsatt er hans store livsverk under stadig vekst. Hans mål om å male som Rembrandt er derfor fortsatt satt på vent.

I make my artist materials using techniques that date back to the old masters. Why? As an artist and a painter, I want to create colours that are true and vibrant, as well as beautiful and durable.

– Michael Harding

Michael Harding har bevisst valgt å følge gamle tradisjonelle oppskrifter for å skape rene og levende oljefarger. Når du kjøper oljemaling fra Michael Harding kan du være sikker på at den kun består av pigmenter og oljer av ypperste kvalitet. Han reiste selv rundt og fant pigmenter, så noe som begynte med noen få farger utvides stadig med nye ettersom hva han finner.

Fargene er blandet på øyemål istedenfor med maskin, og dette skaper unike og spesielle farger. På bakgrunn av dette er også hver eneste batch helt spesiell. Malingen har nydelig konsistens og er utrolig dekkende og enkel å arbeide med.

Michael Harding oljemaling pigmenter
Michael Harding oljemaling pigmenter
Michael Harding oljemaling pigmenter 4
Michael Harding oljemaling caribbean turquoise

Artists know and appreciate my oil paints for their high pigment load.

– Michael Harding

Siden oljefargene måles på øyemål har malingstubene en håndmalt etikett for en nøyaktig fargeangivelse. Denne etiketten er malt med den samme malingen som er i den aktuelle tuben. Etikettene beskriver også godt hva den aktuelle tuben inneholder. Den informerer om pigmentene og oljen som er brukt, og om fargens egenskaper.

Hvis vi ser på en tilfeldig farge, her valgt fra serie 1, « No. 113 Ultramarine Blue», ser vi at fargen inneholder pigmentet PB29 og at oljen som er brukt er linolje. Videre beskrives pigmentet som uorganisk, høypigmentert og transparent.

Michael Harding oljemaling pigmenter ultramarine blue

Formulated without filler, extenders, or driers, the high pigment content makes for vibrant and buttery oil colours that are popular with traditional and contemporary painters alike.

– Michael Harding

I tillegg til å produsere oljefarger lager Michael Harding også egne medier, som har de samme gode egenskapene og kvaliteten som oljemalingen. Disse mediene er laget for å skape glans, forkorte tørketiden og øke viskositeten i malingen.

Michael Harding oljemaling varnish v2 gruppe
Michael Harding oljemaling mediums gruppe
Michael Harding oljemaling medium pm6

Selv om Michael Harding som varemerke har utviklet seg mye siden starten i 1982, og det nå er mange som jobber med å lage malingen, er Michael selv fortsatt en stor del av produksjonen, og bruker mye tid på testing og analysering.

For å demonstrere og informere, og gi et innblikk i sin filosofi, reiser Michael ofte selv rundt til kunstbutikker over hele verden for å holde kurs. Han er i tillegg svært aktiv på digitale plattformer og publiserer blant annet videoer hvor han selv demonstrerer.

Michael Hardings oljemaling har etterhvert blitt så anerkjent at flere av de største nålevende kunstnerne sverger til den. Noen kjente navn som flittig bruker Hardings produkter er blant annet David Hockney, Chris Ofili og den nå avdøde maleren og grafikeren Howard Hodgkin.

Howard Hodgkin Handwritten note

Howard Hodgkin skrev følgende om malingen til Michael Harding:

”Michael Harding’s paints are splendid and I wish he had started making them a long time ago. The colours are superb, also the weight and texture seem to be exactly what I want – it’s difficult to imagine anything else.”

– Howard Hodgkin, 12 June 1996

Våre Michael Harding produkter

Vi bruker cookies. Dette gjør bl.a. at nettsiden husker deg og dine valg. For mer informasjon om håndtering av informasjonskapsler, klikk på Les mer knappen.