Hvordan skal man velge oljemaling i jungelen av forskjellige merker?
Det er flere kriterier man kan ha for dette, som at malingen:
- skal være rimelig i pris.
- skal være mest mulig holdbar.
- skal ha en bestemt konsistens.
Pris
Prisen henger sammen med prisen på selve pigmentet og hvor mye pigment som er i malingen.
Cadmium Yellow
Kadmium er et grunnstoff som et biprodukt av zinkproduksjon. Pigmentet er intenst og lysekte, derfor regnes dette som et av de mer eksklusive pigmentene.
Lapis Lazuli
Pigmentet utvinnes av mineralet lapis lazuli og renessansens Europa ble lapis lazuli skattet høyere enn gull, og var så dyrt at malere skrapte det av gamle malerier for gjenbruk.
Her gjelder det samme som med kvalitet. Prisen er enten høy, middels eller lav. Prisen sier ikke nødvendigvis noe om kvaliteten, men som oftest er den dyreste malingen den beste. Dette er fordi dyrere farger inneholder mer pigment og mindre fyllstoffer.
Kvalitet
Kvaliteten er en kombinasjon av råstoffene som er brukt (og i hvilke mengder), produksjonsmetoder og utstyr.
Konsistens
Konsistensen avhenger av hvor mye bindemiddel/olje som brukes i fargene; f. eks. er fargene fra Michael Harding er mer kremet enn oljefargene fra Old Holland. Det er skyldes at Michael Harding bruker mer olje i sine farger.
Intensitet
Det samme som renhet. Noen farger er i seg selv intense, noen er det ikke. Intensiteten må forstås i forhold til det aktuelle pigmentets egenskaper.
Fargeutvalg
De fleste produsenter har et bredt fargeutvalg hvor fargetonene inneholder et rent pigment eller er en sammensetning av flere pigmenter. Dekkevnen varierer ut ifra hvordan pigment oppfører seg med olje, dette spesifiseres på tubene; F. eks. Fargen ”Scarlet Lake” fra Michael Harding spesifiserer: ”PR170 Naphtol Azo, Ground in C.P. Linseed Oil, Organic pigment, semi-transparent, high covering power, average speed drying, high oil content”.
Olje
Etter pigment er oljetype det viktigste man bør vite om malingen, alle oljer har forskjellige egenskaper,
Linolje er helt overlegen de andre oljene! Til oljemaling finnes ikke den perfekte olje, men linolje er den som har flest av de gode egenskapene. Det har lenge vært forsøkt å finne frem til den ideelle oljen, men ingen har klart å komme opp på nivå med kaldpresset linolje av beste kvalitet. Linoljen har en stor ulempe; den gulner. Men det er nesten den eneste feilen med den. Mange av de andre oljene har dårlige egenskaper, og en del av disse oppdager man først etter at det har gått en stund.
Tilsetningsstoffer
Dette kan deles opp videre i: Fyllstoffer som tungspatt, kritt, kaolin, aluminiumsstearat og aluminiumshydroksid.
Mange forskjellige stoffer tilsettes i oljemaling for å gjøre den billigere. Noen fungerer på den måten at de øker innholdet av tørt stoff i malingen og dermed gir en god konsistens. Noen reagerer direkte med oljen og gjør den mer tyktflytende, og konsistensen blir da også god. (Med god konsistens menes en farge som er ”smøraktig” og lett å stryke utover med pensel eller andre redskaper, men som ikke er seig eller rennende).
Hjelpestoffer er som oftest nøyaktig det samme som fyllstoffer! Forskjellen er at fyllstoffer brukes for å gjøre malingen billigere eller for å ”jukse”. Hjelpestoffer brukes for å bedre konsistensen og sørge for at malingen er best mulig i konsistens og holdbarhet.
Sikkativer, tilsetningsstoffer som gjør at fargen tørker fortere. Noen tror at det er mulig å få alle pigmenter til å tørke like fort i oljemaling, dette er dessverre ikke mulig. Det blir så å si aldri oppgitt på malingstuben at den inneholder sikkativ, og om man bruker et malemiddel som også inneholder sikkativ, får man plutselig alt for mye sikkativ i malingen.
Lykke til med ditt valg av oljemaling!
*Tekst er et utsnitt fra KEMs lille blå