Medier til oljemaling
Medier laget for oljemaling har en rekke egenskaper. Oljemalingsmedier brukes gjerne for å endre malingens konsistens, dekkevne, overflate/finish eller kan påvirke tørketid.
Det første du selv bør spørre deg om er hva du ønsker med mediet du velger. Noen skal blandes rett i malingen, mens andre skal påføres i ettertid. Eksempelvis skal sluttferniss kun legges på et HELT tørt maleri.
Først må det sies at alt av medier brukes på eget ansvar, dette er kun en kort guide til de ulike produktene. Resultatet vil bero på både valgt teknikk, tykkelse på malingsstrøk, temperatursvingninger og egen erfaring.
Her tar vi for oss noen av de mest solgte og kjente mediene for oljemaling hos KEM.
Oljer
Den mest brukte og kjente oljen for oljefarger er linolje. Den finnes i flere varianter med litt ulike egenskaper. Kokt linolje inneholder manganoksid som gir en noe kortere tørketid enn tradisjonell kaldpresset linolje. Sistnevnte er best egnet om du ønsker å lage din egen oljemaling med pigmenter. Ulempen med linolje er at den gulner noe over tid.
Valmueolje, valnøttolje og standolje (tyktflytende linolje) er oljer som gulner noe mindre enn linolje, men har lengre tørketid. Standoljen har en sirupsaktig konsistens, gir god glans og er best egnet til et siste toppstrøk.
Felles for olje er at den fremhever glansen i malingen, og gjør den mer smidig og lettere å jobbe med.
Medier som påvirker tørketiden
Noen ganger ønsker man at malingen skal tørke fortere, det finnes diverse medier for dette.
Liquin gir glans og øker oljefargens transparens. Den forkorter tørketiden og gir en smidigere maling å jobbe med, og forhindrer også gulning. Ved bruk av Liquin er malingen overflatetørr i løpet av 1-6 dager, men dette avhenger selvfølgelig av tykkelsen på strøkene dine og type pigment som er brukt i fargene.
Fluid n`Dry alkydmedium forkorter tørketiden til oljemalingen og er svært nyttig for dem som liker å jobbe raskt. Dette er et alkydharpiksmedium som gjør malingen mer flytende, øker glansen i tillegg til at fargene blir mer transparente.
Malemedier med betegnelsen «quick drying» er ofte linolje tilsatt terpentin og white spirit.
Sikkativ
Courtrai sikkativ tilfører mer oksygen til oljemalingen og fremskynder dermed tørketid og herding av lagene med maling. Sikkativet kan blandes direkte i oljemalingen (maksimum 2 %). eller i fortynnermediet (maksimum 5 dråper per 5 ml) og resulterer i en grundigere tørking. Bruker man for mye av courtrai sikkativ påvirker det, som med koboltsikkativ, kvaliteten på malingsoverflaten. I verste fall kan du oppleve at maleriet ditt krakelerer. Courtrai sikkativ er fargeløst og kan brukes i alle farger.
Koboltsikkativ inneholder kobolt, zirkonium-, sink- og kalsiumsalt og er et svært konsentrert medium. Det viktige her er å bruke ekstremt små mengder, og dosering kan variere etter ulike produsenter.
Derfor er det viktig å lese nøye på instruksjonene til valgt sikkativ. For stor mengde kan forårsake sprekkdannelser. Ved varsom bruk resulterer i en godt balansert tørking og påvirker ikke glansen til oljemalingen. Fordi koboltsikkativ er blått i fargen anbefales det ikke til lyse farger.
Impastomedier gir fylde til oljemalingen og mer definerte penselstrøk.
Malingen blir lagt i voluminøse, tykke lag som i et relieff. Mange foretrekker å bruke palettkniv/malekniv til denne teknikken. Ofte er disse mediene tilsatt sikkativ eller andre typer tørkefremmende midler.
Blandes rett i malingen til du oppnår ønsket konsistens.
Green for oil – mer bærekraftige og miljøvennlige oljemedier:
Sennelier Green For Oil er en serie medier med ikke-giftige, biologisk nedbrytbare tilsetningsstoffer for oljemaling. Disse tilsetningsstoffene er laget av bærekraftige råvarer som vegetabilske oljer og korn. De er tilnærmet luktfrie og i følge Sennelier selv trygge nok til å ta med på fly. Green For Oil-produktene er like effektive som tradisjonelle løsemidler og fungerer godt i all tradisjonell oljemaling. Vær oppmerksom på at de ikke kan brukes sammen med «vanlige» løsemiddelbaserte medier, og at de gir malingen en noe lengre tørketid.
Mellom- og sluttferniss
Ferniss består hovedsakelig av harpiks og white spirit, noen fungerer som en mellomferniss som kan males over, andre er sluttfernisser. Ofte kan man velge mellom matt, halvblank (satin) og blank (gloss) ferniss.
En retouch-/mellomferniss kan overmales med oljemaling i motsetning til en sluttferniss. Den brukes vanligvis etter at oljemalingen har herdet på overflaten, og den tørker selvstendig i løpet av noen timer. Fernissen er også nyttig under maleriet for å forfriske glansløse partier. Kan tynnes ut ytterligere med white spirit og fjernes ved bruk av passende løsemidler.
En sluttferniss er ment å legge en beskyttende film over et ferdig maleri. Det viktigste er at maleriet er HELT tørt når du påfører fernissen. Det er vanskelig å si hvor lang tørketiden på malingen er da det henger sammen med type teknikk, tykkelse på strøkene og hvilke medier du eventuelt har brukt underveis, men gi det minimum 1 år.
Det finnes også sprayferniss. Disse sprayene betegnes som universale, altså kan de brukes på både olje og akryl. De gir en tynn film, noen gir også ekstra UV-beskyttelse til maleriene.
Dette er et utvalg av mediene KEM selger for bruk med oljemaling. KEM prøver hele tiden å holde sortimentet og kunnskapen om bruken av disse oppdatert.